Ами ако на децата не им е забранено да мърдат в учебния час – www.359news.bg

Ами ако на децата не им е забранено да мърдат в учебния час

mso-para-margin-bottom:.0001pt;mso-pagination:widow-orphan;font-size:10.0pt;font-family:“Times New Roman“;mso-ansi-language:#0400;mso-fareast-language:#0400;mso-bidi-language:#0400}/*]]>*/

Автор Георги Марчев

В училище на децата е забранено да мърдат в продължение на седем или осем часа на ден. Ако го правят, това е грешно. Учениците през цялото време трябва да слушат знанието от учителя. И така пет дни в седмицата, месеци, 12 години.

Така описа сегашната образователна система Яков Хехт – създател на нов модел на обучение, наречен демократично образование. Той е от Израел, където в момента има 31 подобни училища, както и още 1000 в 45 държави. Хехт изнесе лекция на Първата национална среща за свободно развитие на образованието, която се провежда днес в София.

Учим за живот в диктатура

Преди 40 години Яков Хехт е напуснал училище, защото е боледувал дислексия, но тогава заболяването не е било известно. Всички се опитвали да го научат да чете и пише, но все не се получавало. „Никой не виждаше това, в което съм добър“, разказа той и добави, че след това е решил да се посвети изцяло на промяна на образователната система.

Според него училищата не подготвят децата за бъдещето, а за миналото. Вместо да подготвят учениците за настоящия свят отвън, те все още ги обучават за стария начин живот – „в диктатура, в който хората ти казват какво да правиш, и ти го правиш“.

След това даде пример с правата на жените, които преди 150 години не са имали никаква права в обществото, за разлика от съвременността. „Как е възможно структурата на училището вече 150 години да продължава да съществува в същия вид“, посочи Хехт и продължи: „Как е възможно училището, което е подготвяло децата да живеят в диктатура, да е същото и да обучава по същия начин, но да обучава децата да живеят в демокрация“.

Затова той решава да основе нов тип училище – демократично, в израелския град Хадера. В началото е имало 350 ученици. „Правителството се противоставяше, но кметът беше на моя страна, защото децата му учеха при мен“. След три години училището е станало държавно, а след още три години е спечелило наградата за училище на годината на Израел.


Свободно образование

Хехт посочи, че има няколко основни принципа на обучение в демократичните училища. Първият е плуралистично мислене, което означава, че детето само избира какво, кога и къде да учи. За пример посочи, че ако в училището учат 500 ученици, това означава, че има 500 различни учебни плана. Всеки час има 30 различни часа.

„Класовете са смесени възрастови групи. Ако някой ме попита защо, ще попитам, а вие защо учите в еднаква възрастова група“, посочи Хехт и добави, че не е чел нито едно проучване защо е важно децата в един клас да бъдат на едни и същи години. За пример посочи слушащите го в залата, които въпреки че са на различна възраст, разбират какво им казва.

На въпросите как детето определя кое е най-добро за него, Хехт отвръщал: „И аз не знам какво е правилно или грешно“. След това посочи, че е по-добре всеки човек сам взима решенията си – дори по-късно да се окажат неправилни.

Вторият принцип е общуването. „Детето избира кой възрастен да бъде негов ментор“, каза Хехт и добави, че демократичното училище се управлява като истинска демократична държава. Всяка седмица има заседание на парламента, където учители и ученици дискутират и гласуват всички решения. По този начин няма еднолични правомощия само на директора. При нарушения се свиква съдебен комитет.

„Всеки обучава всеки“ е третият принцип. Няма индивидуални изпити и оценки, а тестовете се решават от целия клас. Според експерта в съвременността е изключително важна работата в екип. „В традиционните училища всеки учител е сам по себе си, нека всички преподаватели да намерят своята уникалност и да се учат един от друг“. Това може да се реализира и градско ниво – да има сътрудничество между училищата, на държавно, както и между държавите.

Източник: „Дневник“




Коментирай

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *