Френският художник Пол Гоген е известен главно с картините си, една от които беше продадена неотдавна за 300 милиона щатски долара, но гравюрите, които е правил към края на живота си, се оказаха толкова експериментални, че изкуствоведи не могат да повярват на откритията, съобщи „Фокс нюз“.

Изследването е направено от компютърния специалист Оливър Косерт и реставратори от института по изкуствата в Чикаго. Те са открили изненадващите техники на Гоген, като наслояване, прехвърляне, повторно използване на образи.

Екипът анализира 19 от гравюрите на Гоген, направени в началото на XX в. Най-подробно те изследват „Рождество (Майка и дете, заобиколени от пет фигури)“, завършена през 1902 г., една година преди смъртта на художника. Методът, който използват, е фотометрично стерео. Той е от 80-те години на миналия век и е „прост, но трудоемък“. Осветявайки творбата от различна посока, изследователите успяват да отделят различните цветове и да стигнат до „топографията“ на хартията.




Повърхностната структура на „Рождество“ разкрива бели линии, по които няма мастило. Това означава, че те са направени, като художникът е рисувал върху намастилена повърхност, отнемайки мастилото и е прехвърлял контурите без мастило върху отпечатъка.

На практика Гоген е поставял хартията върху намастилена повърхност и е рисувал върху гърба на листа. Така мастилото се е прехвърляло върху хартията, където е натискал с молива./БТА,Getty Images/Guliver